Terug in Chili - Reisverslag uit , van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu Terug in Chili - Reisverslag uit , van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu

Terug in Chili

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

12 December 2010 | ,

Inmiddels zijn bijna vier weken verstreken en heeft het vanavond geregend, ja écht geregend in de Chileense Santiago zomer. Cristian vertelde dat hij het een keer erger heeft meegemaakt, toen regende het met Kerst! Dat is zoiets als dat het 20 graden is met Kerst in NL… erg uitzonderlijk. Ik had net de was opgehangen en die moest snel naar binnen. De was ligt nu een beetje verspreid door het huis en een deel ligt nog in de wasmand. Ze hangen de was altijd buiten op dus ze hebben geen droogrek hier.
Het weerzien met Cristian was erg goed, uiteraard beetje kriebels gekregen vlak voor het landen, maar weer net als voordat ik wegging. Met Cristian is alles goed, hij is nog druk bezig met studie en werk. Hij gaat ’s ochtends naar school van 08:30-13:30 en dan in de middag gaat hij werken van 16:00-22:30. Hij werkt vijf dagen, maar dat wisselt elke week dus soms heeft hij een hele dag het weekend vrij en soms alleen een middag na school. Hij studeert voor netwerk/systeembeheerder, het is een MBO studie en hij moet nog 1,5 jaar studeren, is een studie van 2,5 jaar en daarna moet je nog je stage doen.
Ik woon bij Cristian thuis nu en NEEEEEEEEEE niet voor altijd!!!!!! We hebben zijn kamer geverfd in crème en de plinten bruin en samen opnieuw ingericht zodat het echt ‘onze’ kamer is, het is echt heel mooi geworden. We hebben besloten samen iets te gaan huren en dat gaat niet zo makkelijk als ik dacht. Niet vanwege het samenwonen, maar vanwege de eisen die ze stellen aan het huren van een woning. Ze zijn erg streng geworden omdat veel mensen iets huren en dan niet betalen. Omdat we samen wat willen gaan zoeken wil ik iets met minimaal twee slaapkamers en in een wat betere buurt, hiervoor eisen ze het volgende:
1. een inkomen van minimaal 700 á 800 euro netto (voor de appartementen die ik wil huren)
2. indien je bovenstaande bedrag niet verdient moet je een ´aval´ hebben (iemand die dit wel verdient en garant staat)
3. je moet nu in plaats van één, twee maanden borg betalen
4. een ´antiquedad´ hebben van 100 dagen, dus minimaal 100 dagen aaneen hebben gewerkt tot nu toe.
Nou, punt 1 heb ik niet, ik werk weer in de bar waar ik vorig jaar ook werkte. Arlen werkt hier nu trouwens ook. We werken op zondag samen. Punt 2 zou ik eventueel kunnen regelen, punt 3 betekent dat ik in één keer 500 a 600 euro zou moeten betalen (twee maanden huur, als mijn huur 250 a 300 euro is) aan borg ik had verwacht de helft te besteden en punt 4 heb ik niet, ook al regel ik al het bovenstaande. Kortom lastig. Als ik wil kan ik morgen een eenkamer woning hebben in een middelmatige buurt maar dat is niet het idee.

Het plan is dus om nu in ieder geval tot Januari bij Cristian thuis te wonen, zo kan ik die extra maand borg sparen en de
antiquedad opbouwen van 100 dagen bij m´n werk. Dit was niet het oorspronkelijke plan toen ik wegging uit NL, maar ja zo gaat dat soms en ik ben niet de enige die tegen dit probleem aanloopt heb al van meerdere mensen gehoord dat het zo werkt hier sinds kort. Cristian heeft gelukkig geen uitgebreide Zuid Amerikaanse familie dus we wonen alleen met oma en moeder. Zijn moeder werkt vijf dagen per week en oma woont in een huisje achter dit huis en houdt zich bezig met de tuin en de huisdieren.
En ze vinden het prima dat ik hier zit “jullie gaan toch wel iets hier in de buurt zoeken als jullie weggaan?” (zegt moeder heel triest kijkend) Ze is lekker bezig Cristian te verwennen voordat het “So long, farewell aufwiedersehen goodbye” is… hm… waar heb ik dat eerder gezien de afgelopen vijf maanden?!?!?! Toch mam!!!
Volgens deze Chileense moeder en oma mogen we uiteraard niks betalen en met niks meehelpen, maar hebben we hier een oplossing voor gevonden: de rekeningen onderscheppen en betalen! Zo gezegd zo gedaan, dus de eerste gasrekening is al betaald. Waar ze stiekem wel heel blij mee zijn. Verder doen we natuurlijk boodschappen en helpen in en rond het huis.

Dus voorlopig zit ik hier, hetgeen ook voordelen heeft. Zo heb ik me vanmiddag ingeschreven voor een gebarentaalcursus in Januari, die wordt gegeven door de Chileense dovenvereniging en die zit toevallig vlakbij Cristian’s huis. Verder wil ik deze maanden profiteren van het halen van mijn rijbewijs. Ik heb mijn Nederlandse rijbewijs, maar die kan je hier niet gebruiken die is hier gewoon niet geldig. Als ik nog met een Nederlandse paspoort op zak zou rondlopen zou het eventueel nog kunnen met een “Sorry, I didn’t know…” maar dat is niet mijn geval ook vind ik het fijn om eerst met iemand anders hier in Chili te rijden en naast dat heb ik al 100 jaar niet meer gereden… Rijbewijs halen is hier absoluut niet duur (voor mij dan, voor Chilenen is het nog veel) in totaal ben ik zo’n 120 euro kwijt, dat is inclusief praktijklessen, theorielessen, praktijk- en theorie examen en eventueel herexamen van beiden als je zakt. Het zijn 18 lessen in totaal, 12 praktijk lessen en 6 theorielessen. Je doet de praktijklessen gewoon 12 dagen achter elkaar en van die 12 dagen heb je er zes waarbij je ná je praktijkles op de rijschool theorieles krijgt. Ik zou ook gewoon de examens kunnen doen bij de gemeente, het is niet verplicht eerst lessen te nemen maar aangezien ik überhaupt niet veel rijervaring heb lijkt me dat niet handig. Aangezien ik in Januari de gebarentaalcursus ga doen wordt het rijbewijs halen waarschijnlijk Februari.

Deze projecten (gebarentaal cursus + rijbewijs) komen precies goed uit in deze periode want… ik ben inmiddels bij de Universiteit langs geweest en als alles goed gaat weet ik half/eind Februari meer over m’n diploma omzetting. De vrouw bij de Universiteit was erg optimistisch over al m’n papieren. Ik heb wat documenten moeten vertalen via het ministerie van buitenlandse zaken en die kan ik a.s. dinsdag de 14e ophalen en dan is alles compleet en kan ik het hele pakket (diploma, cijferlijst, studieplan, studieprogramma, stagecertificaten, Spaans diploma + kopieën en vertalingen) inleveren. Zodra ik het heb ingeleverd, deze week dus, moet ik maximaal twee maanden wachten (dus tot eind februari ongeveer) en dan laten ze weten wat en hoe, dus of ik meteen een diploma krijg en niks hoef te doen of dat ik examens moet doen, of een cursus moet volgen of wat dan ook en hoe lang ik erover ga doen. Ik heb gehoord dat de Universiteit tijdens de vakantie open blijft dus ik ga ervan uit dat het eind februari wordt, misschien dat ze in februari zomervakantie houden en dan kan het een maand worden uitgesteld, maar dat is maximaal. Dus het diploma omzetten gaat goed en straks twee maanden wachten. Verder ben ik nog bezig met de online cursus voor het certificaat Engels om les te geven. Ik loop iets achter op schema maar gaat goed, dat moet ik ook hebben afgerond in Januari.

Voor zover mijn plannen, ik verveel me geen moment hier. Na vijf maanden Amsterdam, familie en vrienden te hebben gezien en van ze te hebben genoten is het toch ook weer fijn om de mensen hier weer te zien. Het enige dat ik de Chilenen kan antwoorden als ze vragen waarom ik hier weer ben is: “Ik voel me hier thuis.”


  • 12 December 2010 - 08:04

    Kim:

    Eindelijke schrijf je weer eens iets! Leuk om te horen.

    Groetjes,

    Kim

  • 12 December 2010 - 11:48

    Marijke:

    Hoi Nathalie, het is knap als je alles goed kan plannen, maar nog knapper als je je plannen om kan gooien als dat beter uitkomt. Fijn te horen dat het allemaal lekker gaat, geniet ervan, heel veel liefs

    Marijke

  • 12 December 2010 - 17:36

    Pedro:

    Lieve Nathalie;
    Dat je je daar "thuis voelt" is het me erg duidelijk. Ik wordt wel overspannend als ik naar je drukke leven kijk maar ik vind ook erg fijn te lezen dat je daar vorm aan dit leven weet te geven. Ik zie je over een paar weken en dan zullen we je verjaardag en die van Juan samen vieren. Besos y abrazos, Pedro.

  • 12 December 2010 - 22:27

    Cecilia:

    Lieverd,
    Je weet 't! ik weet 't! Jij kan 't! Ik ben trots op je! en ik snap de moeder van Cristian volkomen!
    Liefs en duizenden kusjes,
    Mama

  • 13 December 2010 - 14:53

    Rosa:

    Hee Nathalie,

    Heel leuk om te lezen over je leventje daar. Doe ze allemaal de groeten en geniet ervan!

    x Rosa

  • 13 December 2010 - 16:26

    Fardiyah:

    Hallo Nathalie, hier dan weer eens een reactie van jouw ex-stage begeleidster op de Van Koetsveldschool. Ik begrijp dat je je grote liefde hebt gevonden in Chili, in meerdere opzichten bedoel ik? En dat je nu probeert om het logopedie certificaat om te laten zetten voor de Chileense eisen? Ik hoop echt voor je dat dit gaat lukken. Het is een mooi beroep en als je te lang het niet meer doet raak je toch veel vaardigheden kwijt en dat zou jammer zijn, toch?
    Ik vind het heel leul op de hoogte te blijven zo, van jouw leven.
    Zelf zitten wij nu al zo'n anderhalf jaar in een nieuwe school, ook in Watergraafsmeer, maar dicht bij de Jaap Edenbaan nu. Heel mooi. Ik ga einde van dit schooljaar met de VUT (ben dan ruim 62 jaar) dus dit is mijn laatste jaar. Omdat het hele onderwijs hier moet bezuinigen (crisis) worden mijn uren NIET opgevuld. Je begrijpt dat Judy enorm baalt! Mijn man en ik gaan dan veel reizen, vooral in de 4 wintermaanden naar de warmte. Misschien komen we ook wel eens in Chili bij je langs? Wie weet. Veel liefs en al het goeds.
    Fardiyah Kahn

  • 14 December 2010 - 22:01

    Rosita Uit Sranan:

    Lieve nicht,
    Leuk weer iets van je te horen. Hebben het niet gehaald je in Nederland op te zoeken. Net als je moeder ben ik heel trots op je zoals je al je zaken aanpakt. Is aan jou heel goed toevertrouwt. Most important: Zolang je Happy bent!

    Ter info: Als je enige mensen in je kennissenkring kent die graag in Suriname wensen te komen wonen en werken: Er is nog steeds een heel groot tekort aan logopedisten. (Help!).
    Misschien dat jij zelf over een paar jaren deze uitdaging in Suriname aangaat???? (Je weet maar nooit).

    Lieverd, love you and all the best. Liefs en groeten aan allen.

    Tia Rosita


  • 17 December 2010 - 08:46

    Carla:

    Hey Nathalie....Leuk!
    Ik zie plots dat je weer hebt geschreven. Goed te horen dat het lekker gaat. Hoop dat je een fijne woonruimte gaat vinden! liefs

  • 04 Januari 2011 - 19:17

    Karin Skuric:

    Lieve Nathalie
    Allereerst voor jou en Christian een heel gelukkig nieuwjaar met allemaal fijne en mooi gebeurtenissen en belevingen.
    Je krijgt nu pas reactie omdat Luksa en ik allebei - tot gisteren - in de veronderstelling waren dat de ander jou geschreven had.
    Moeder aarde heeft jullie weer eens door elkaar geschud, ik hoop dat ze jullie nu voor lang met rust laat.
    Lieve meid wij wensen je heel veel succes, plezier en liefde toe.
    Dikke kus Karin en Luksa

  • 11 Januari 2011 - 17:26

    Luksa Karin En Divo:

    11 januari 2011

    Heeeeeeeeeeeeeel hartelijk gefeliciteerd met jouw verjaardag
    liefs en dikke zoenen van luksa karin en divo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Chilean way of life

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2011

Update (eindelijk...)

12 December 2010

Terug in Chili
Nathalie

Actief sinds 14 Okt. 2006
Verslag gelezen: 840
Totaal aantal bezoekers 106247

Voorgaande reizen:

15 November 2010 - 30 November 2011

Chilean way of life

23 Juni 2009 - 09 Juni 2010

Zuid Amerika - Chili

Landen bezocht: