Update (eindelijk...) - Reisverslag uit , van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu Update (eindelijk...) - Reisverslag uit , van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu

Update (eindelijk...)

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

24 Juni 2011 | ,

Deze update had ook ¨Van werken in de bediening in een Socialistische-links georienteerde bar naar Engelse les geven aan de rechtse elite van Chili...¨ kunnen heten, maar ik vond ¨Update (eindelijk)¨ compacter, vooral dat eindelijk spreekt veel mensen aan denk ik... De meesten mensen weten wel wat ik zo ongeveer heb uitgespookt hier de afgelopen zes maanden maar bij deze een uitgebreid verslag. Als eerst maar goed nieuws: ik kom naar Nederland! Mét Cris en voor 5 weken van 22 december t/M 28 januari. Het (enige!) slechte nieuws is dat ik niet mijn diploma kan laten omzetten. De voornaamste reden van de Universiteit is dat mijn opleiding 4 jaar heeft geduurd en dat de opleiding hier 5 jaar duurt. Nou dan studeer ik toch gewoon een jaar, zou je zeggen zo werkt het hier niet helaas. Het onderwijssysteem is erop gericht geld te verdienen en wat is leuker dan geld verdienen aan een Nederlandse die haar diploma wil laten omzetten want: mijn enige optie was mij inschrijven in de Universiteit en dan beginnen aan het proces om te kijken hoeveel jaar ik erover zou doen om mijn diploma alsnog te behalen, daarbij vakken te laten omzetten, die ik dus in NL al had gedaan. Máár dan moest ik mij dus éérst inschrijven en inschrijven betekent je vastleggen aan per maand 300 euro betalen... Tja dat is nou nét iets teveel en teveel onzekerheid, ze konden mijn van te voren niet vertellen hoe lang ik erover zou doen. Dus de Universiteit was als optie weggevallen. Niemand die er iets van snapte (inclusief mijzelf), ik had toch stage gelopen hier en ik kan hier zelfs werken (particulier, dus voor mezelf of bij een pariculiere praktijk) maar mijn diploma laten omzetten is ineens een probleem. Het argument van de 5 jaar is niet eens geldig, want het eerste jaar hebben ze hier o.a. Anatomie, Biologie, Computación, wiskunde en nog meer ´basis´ vakken. Die wij als het goed is al op de middelbare school hebben gehad. Dus als je die vakken weg haalt dan duurt de opleiding alsnog 4 jaar.

Nou toen ben ik dus gaan kijken naar alternatieven. Want zonder diploma rondlopen is niet echt te bedoeling, heb niet voor niks een opleiding gedaan. Vorig jaar was ik hier echt voor Chili om Chili te leren kennen (en leuke Chileense jongens :-) )maar dat wil ik nu niet meer! Een optie was hetzelfde doen als de Universiteit me aanbood maar dan in een Instituto, is dezelfde opleiding maar dan heb je een ander titel, opleiding duurt hier ook 4 jaar i.p.v. 5 en is goedkoper. Arlen en ik zijn al heel lang bezig uit te vinden hoe we dit systeem moeten vergelijken met NL, maar we zijn er nog niet uit. Zodra we meer weten houden we jullie op de hoogte. Waar het op neer komt is dat je als logopedist hier een titulo ¨Profesional¨ moet hebben om je beroep uit te kunnen oefenen. Op de meeste Universiteiten geven ze de titel ¨Licenciado en Fonoaudiología¨, dat is dus iets anders dan profesional, maar níet minder waard, want bijvoorbeeld leraren kunnen ¨Licenciado en Castellano¨ hebben, maar mogen niet voor de klas staan als ze niet het titel ¨profesional¨ hebben... kortom zit geen logica in. Dus ben ik gaan praten met de directrice van de opleiding logopedie van een instituto, ook het enige dat de opleiding aanbied, en die zei dat ik in 2,5 jaar de opleiding kan doen. De vakken die ik zowieso zou moeten volgen zijn die betrekking hebben tot de taal zoals Linguistica, semantica & pragmatica, psicolinguistica, neurolinguistica etc. logisch. De vakken van de laatste twee jaren hier kon ze ook wel omzetten, maar... ze had een probleem met de vakken uit het eerste jaar, want ik had nergens in mijn studieplan staan dat ik wiskunde, anatomie, biologie, neurologie, psychologie en computacion had gehad! Dus moest ik van die vakken en nog wat anderen een kennistest doen. Ik dacht nou ik probeer het gewoon als het lukt en goed gaat dan is dat mooi meegenomen en als het niet lukt dan is er ook niks aan de hand (ik heb het diploma immer al en niemand is ooit dommer geworden van studeren), zo gezegd zo gedaan en nu ´studeer´ ik dus sinds maart in Chili, is wel heel apart is de eerste keer dat ik in het Spaans les heb.

Naast studeren was ik ook bezig met werken van vrijdag t/m maandag in de bar dit ging niet helemaal goed met studeren met name voor toetsen was gewoon te druk. Omdat ik in maart mijn certificaat ´Teaching English as a Foreign Language´ (TEFL) had gehaald besloot ik te gaan solliciteren en ik werd gebeld, maandag 4 april had ik een sollicitatiegesprek, woensdag 6 april had ik het contract getekend en 13 april had ik al mijn eerste les! Ging allemaal heel snel, ik ging van 4 dagen werken in de bar naar 4 dagen werken in de bar + werken als Engelse lerares + studeren. Ik werk bij een bedrijf dat Privateachers heet, je kan hun website bekijken www.privateachers.cl. Zij verkopen cursussen Engelse lessen en sturen mij dan naar de leerling toe, de lessen kunnen zijn bij de leerlingen thuis, bij hun op het werk of op het kantoor van het bedrijf. Ik geef nu les aan 9 leerlingen van kinderen tot volwassenen, van beginners tot gevorderden, geef ook speciale ´business English´ les. Ik moest wel lachen toen ze me aannamen Quote: ¨Ja, we hebben vooral native speakers nodig¨ Ik had ze al gezegd dat ze in Nederland Nederlands spreken, maar dat het Engels dat ze geven op scholen van vrij hoog niveau is en dat we gewend zijn Engels te horen en te spreken, maar ze blijven maar zeggen dat ik een native speaker ben. Tja waarschijnlijk vergeleken Chilenen die Engels spreken wel, je weet wat ze zeggen¨In het land der blinden is eenoog koning¨.

Ik had natuurlijk helemaal geen ervaring in lesgeven, maar gelukkig wel in logopedie geven het is soms, vooral met de kids, namelijk net logopedie maar dan in het Engels. Heb al grappige dingen meegemaakt bijvoorbeeld en manager van een bank uitleggen dat ¨Message¨ anders wordt uitgesproken dan ¨Massage¨ en waarom de uitspraak erg belangrijk is. Of dat ¨Dessert¨ en ¨Desert¨ verschillende uitspraken hebben(toetje en woestijn) en dat de uitspraak dus erg belangrijk is. Hierbij komt logopedie weer erg goed van pas :) Het gaat erg goed, het enige nadeel is dat ik wel de helft van de tijd op weg ben, doordat de leerlingen tot de ´rijke elite´ van Chili behoren moet ik naar de verste wijken gaan. Het voordeel is dat ik mijn eigen tijd kan indelen. Als ik niet kan dan geef ik die dag niet op om te kunnen werken. Een cursus met een leerling duurt ongeveer 3 maanden dus je zit voor minstens die tijd aan ze vast. Als ze een vervolgcursus kiezen is het langer natuurlijk. Ik heb twee leerlingen die ik help met hun schoolwerk, die volgen geen vaste cursus. Als ik niet werk heb ik geen geld, maar dat geeft ook wel weer vrijheid. Zoals met de vakantie. Ik heb al gezegd dat ik er in December niet ben ¨Oh, je moet gewoon de weken opgeven dat je er niet bent¨. Is ook ideaal de periode dat ik er niet ben, want niemand wil Engelse les met kerst en oud & nieuw. Per 1 juni werk ik niet meer bij de bar dus nu ben ik volledig met Engelse les bezig. Het is wel jammer dat ik geen directe collega´s heb. In de bar was het altijd gezellig met de collega´s, leuke muziek, gezelligheid en nu werk ik ¨solo¨. Ik weet nog lang niet alles met Engels en soms als de leerlingen iets vragen over grammatica ofzo en ik weet het niet zoeken we het samen op. Ik leer voornamelijk samen mét hen. Erg leuk om te doen, les geven en les volgen :-) Ik weet niet of hier een ´toekomst´ in zit maar voor nu is het erg leuk, goed betaald en vooral een leuke ervaring. Ik ga binnenkort denk ik visitekaartjes laten maken, want soms vragen mensen erom en die heb ik nog niet. Het is ook fijn om een baan te hebben waarbij het juist ´hoort´ dat je Spaans met een accent spreekt en waarbij het niet uitmaakt dat je een Nederlands logopediediploma hebt (vinden vooral ouders van de jonge leerlingen een erg leuke bijkomstigheid)

Andere grote verandering is dat ik ben verhuisd (inmiddels al sinds Februari), naar een appartement samen met Cristian. Het is op de 11e verdieping, en heeft twee slaapkamers, ik denk tussen 45 en 50 M2. In het gebouw is er een zwembad, wasruimte met wasmachines en drogers en een fitnessruimte. Het appartement is helemaal nieuw oh en we hebben een balkon. Ik woon 3 metrostations verder van Arlen dus echt superdichtbij en ik woon in een soort ´watergraafsmeer´ hadden Arlen en ik bedacht, daar is het het beste mee te vergelijken niet in het centrum, maar ook niet zo ver weg. Als je op de bovenste verdieping staat kan je Arlen´s gebouw zelfs zien. We wonen naast het metrostation en aan een van de drukste en langste straten van Santiago ´Vicuña Mackenna´. Er staan vier gebouwen in het complex en elk gebouw heeft 2 torens, toren A en toren B. Nou dat was het voor nu, oh het is nu officieel winter. In de ochtend en avond is het erg koud, maar overdag (zoals nu) schijnt de zon dus dan is het wel lekker. Het probleem is dat de verschillen in temperatuur zo groot zijn. Mensen hier snappen niet dat je het koud kan hebben ¨Je komt toch uit Nederland, daar is het toch kouder?!?!¨. Ja, maar in NL is het de hele dag koud, ben je dus voorbereid op de kou en hebben alle huizen verwarming en hier niet. We hebben in het appartement tot nu toe geen kachel nodig, hopen dat dat zo blijft. Ik hoop vanaf nu weer vaker stukjes te schrijven!

• 25 Juni 2011 - 06:47

Kim:

Eindelijk een update! Leuk, maar nog leuker dat je straks weer even naar Nederland komt. Alleen had je misschien net een paar dagen langer kunnen blijven, dan kon je nog op mijn verjaardag komen. Foei Nathalie!
    En vooral vaker stukjes schrijven.

Veel liefs,

Kim

• 26 Juni 2011 - 21:08

Karin Skuric:

Nou meisje, dat is een zeer uitgebreid verslag, boeiend om te lezen.
    Heerlijk dat Cristian en jij nu een eigen stek hebben en leuk om jullie in december te zien.
    Lerares Engels dat had je zelf waarschijnlijk ook nooit gedacht, maar ontzettend leuk dat dat nu jouw werk is.
    Lieve Nathalie dank voor jouw verhaal, groetjes aan Cristian en Arlen.
    Dikke kus Luksa, Karin en Divo

• 27 Juni 2011 - 21:29

Cecilia:

Lieverd,
    Ik ben super blij dat jullie in december komen. Ik ben nu met alle voorbereidingen begonnen!!! Nu even aftellen :)
    Liefs en kusjes,
    Mama