Antofagasta - Reisverslag uit Antofagasta, Chili van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu Antofagasta - Reisverslag uit Antofagasta, Chili van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu

Antofagasta

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

14 Juli 2009 | Chili, Antofagasta

Deze keer een berichtje vanuit het noorden, Antofagasta. Ik ben donderdagavond aangekomen hier bij familie. Reis duurde maar twee uur met het vliegtuig en was een verademing na de 18 uur durende vliegreis vanuit Amsterdam. Hier gelukkig geen paniekerig gedoe met vloeistof e.d. dus lekker relaxed alleen handbagage mee! Ik had de dag ervoor m´n boardingpass uitgeprint dus ik kon gewoon naar de gate toelopen. Zelfs toen ik aan boord van het vliegtuig ging is me niet gevraagd naar m´n identiteitsbewijs. Zo vreemd als je Europa gewend bent. Ik reisde met Lan Chile Airlines, had helaas geen eigen beeldscherm, maar je kreeg wel drinken en een ´snack´. In Antofagasta een taxi genomen naar het huis van tia Pety en haar familie want zij hebben geen auto.

Vrijdag moest iedereen naar school en werk dus was ik in de ochtend met tia Pety thuis. Ze is, inmiddels, 89 jaar oud maar doet nog van alles. Toen ik opstond vrijdag was ze het bed aan het opmaken van m´n nichtjes en voor het almuerzo heeft zij de rijst en salade gemaakt. Tussen de middag kwam iedereen thuis en omdat vrijdag de vakantie begon bleef iedereen ook thuis, m´n oom en tante zijn allebei leraren en die hadden dus ook vrij en ben toen met hun de stad in geweest. ´s avonds ben ik met mijn nichtje Paty wat gaan drinken met haar studiegenootjes om te vieren dat ze vakantie hadden. Zo grappig vroegen ze aan mij ¨wat studeer jij?¨ ¨Ik ben al een jaar afgestudeerd, soy Fonoaudióloga¨ zo stoer om te kunnen zeggen :-)

Zaterdag uitgeslapen en toen wou ik foto´s uitprinten om te geven aan tia Pety voor haar verjaardag. Maar dat heb ik die dag niet gedaan omdat ´mensen hier in Antofagasta lui zijn en de winkels soms niet open doen op zaterdag´ ok, klinkt helemaal niet logisch maar ja, als dat zo is ga ik niet naar de stad... ´s avonds uitgeweest met Paty naar een disco hier in Antofagasta. Een beetje zoals de melkweg was het ingedeeld met een grote zaal om te dansen en een kleine zaal waar karaoke was. Zondag ook uitgeslapen en naar de mall geweest om een cadeau te kopen voor tia Pety.

Die twee dagen uitslapen was leuk, maar het was net rond ´almuerzo´ = lunch = warme maaltijd dat ik, en de rest trouwens ook, wakker werd dus ging ik ontbijten met vlees, salade en rijst enzo... niet zo lekker op lege maag... maar ja had tenminste wel een stevige basis voor de rest van de dag. Ik heb hier twee nichtjes en een neefje. Oudste nichtje zit in haar vierde jaar van studie rechten en is druk bezig met examens, ja ook hier in Chili geven ze examens ín of net ná de vakantie! dus ik heb meer opgetrokken met Paty, zij studeert Biotechnologie en heeft dus vakantie. Zij is jonger dan ik maar is wel super gezellig met haar. Zij heeft ook heel lief haar kamer afgestaan en zelfs ruimte gemaakt in haar klerenkast voor mij voor mijn kleding voor 1 week wie weet wat ze verwacht hadden dat ik zou meenemen... Roberto is de jongste, 17 jaar, en zit nog op de middelbare school.

Vandaag was tia Pety jarig 89 jaar is ze geworden, ´s ochtends mijn 1e cadeau gegeven. Ik had een boek over Costa del Sol gegeven die ik in Spanje had gekocht. Daarna ben ik met Paty, ja de winkels waren open, de foto´s gaan ontwikkelen en heb ze in een album gedaan. Daarna gingen we naar tia Alicia. Zij kent mijn familie heel goed en is de peetmoeder van mijn tante en goede vriendin van tia Pety. Zij is ook 89 jaar en had ons, Paty en ik, uitgenodigd om te gaan lunchen. Daarna koffie gedronken met haar in de stad en naar het casino gegaan samen met nog twee vrienden van haar. Paty was voor het eerst in het casino en had beginnersgeluk, maar helaas niet genoeg voor een busticket naar Iquique. Want daar ga ik morgen naartoe, de 14e, maar ik ga alleen want Julia moet studeren en heeft examens en Paty heeft geen geld.
Maar we hadden toch beiden iets gewonnen. Was zo grappig deze tia Alicia. In het casino kan je ´once´ eten soort English High Tea, maar dan rond 7 uur, dus dat hadden we gedaan en als je dan afrekent voor de once krijg je entrees voor het casino. Niemand had onze kaartjes gescheurd of geknipt of er uberhaupt naar gekeken dus wat doet tia Alicia als we weggaan... ze opnieuw verkopen aan andere bezoekers van het casino! wel voor de helft van de prijs natuurlijk. Was zo grappig om een 89-jarige vrouw voor de deur van het casino kaartjes te zien door te verkopen.
Daarna zijn we naar huis gegaan en hebben we taart gegeten met tia Pety en de foto´s cadeau gegeven, ze was er erg blij mee en vond het leuk om iedereen te zien op foto.

Morgen ga ik dus naar Iquique, een stad ten noorden van Antofagasta. Ik heb vanavond gebeld naar hostals om daar te blijven maar de goedkoopste zaten vol... dus nu in een andere iets duurdere maar volgens mij wel ok. Weet nog niet precies wat ik ga doen, er zijn zoveel dingen die je kan zien en doen dat ik moet kiezen want ik blijf maar een dag. Ik ga morgen heen en donderdag terug dus heb eigenlijk alleen woensdag, de reis duurt 6 uur met de bus en heb de lonely planet en rough guide mee dus moet goedkomen. Ik heb 6 uur om de bekijken wat ik ga doen. Is wel grappig om te bedenken dat je vanaf Amsterdam met de bus in 7 uur in Parijs bent en hier ben je pas in de volgende grote stad.
Vrijdag ga ik alweer terug naar Santiago en zaterdag een feestje in het appartement. Ik heb geen kabel mee voor mn fototoestel dus de foto´s staan pas volgende week op de site!

• 14 Juli 2009 - 16:11

Cecilia:

Hai meissie,

Wat leuk allemaal! Ik geniet van al je verhalen.
    Wie had ooit gedacht dat je op de 89ste verjaardag van mijn peetmoeder, daar zou zijn en samen met haar, haar verjaardag zou gaan vieren, fantastisch!
    Leuk dat je naar Iquique gaat, er zit heel veel geschiedenis daar. Doe je voorzichtig?

Besitos,
    La Mama

• 15 Juli 2009 - 15:47

Nana .:

de verdad otra no te piedo decir he disfrutado tu viaje ,.. que bien , se ve que disfrutaste la famlia y a demas conosistesa Alicia dime que no es una sra. interesante yo le recuerdo mucho oye y que curioso las dos amigas cumplian 89 años , me imagino lo felices que deben de haberlo pasado ,y tu presente en este acontesimiento guay ,..bueno mi amor sigue con tus acontesimiento y emociones que seguro que alguna huella te dejaran dentro de tus viajes te quiero mucho y cuidate un abrazo y muchos besito ... saludos a los fmliares.YO.

• 15 Juli 2009 - 15:55

Arlen:

Hey,

Weer een super verhaal! Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt.
    Ik ben benieuwd hoe je het in Iquique hebt ervaren, lijkt me erg spannend allemaal!

Liefs,

Arlen

• 24 Juli 2009 - 13:07

Rosita Uit Suriname:

Lieverd,
    Ik krijg gelijk zin om naar Chili te komen, wanneer ik al die gezellige verhalen van je lees. (Jammer dat de vliegverbinding vanuit Suriname zo moeilijk is). Kan mij voorstellen dat je extra geniet met zo een super-leuke familie aldaar. En tante Alicia is helemaal een 'flexi' vrouw; kan mij voorstellen hoeveel lol je hebt.Lieverd, have lots of fun. Bosi's en Brasa's van ons allen, een speciale stevige Brasa van Zahina.

P.S.: Indien je t.z.t. extra foto- en videoruimte nodig hebt, zul je mij laten weten. Dan 'regelen' wij het wel.