Foto´s Antofagasta en Iquique - Reisverslag uit , van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu Foto´s Antofagasta en Iquique - Reisverslag uit , van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu

Foto´s Antofagasta en Iquique

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

29 Juli 2009 | ,

Bij deze eindelijk de foto´s van Antofagasta en Iquique.

Dinsdag 14 Juli was ik aangekomen in Iquique, heb ik in de stad gegeten en verder in het hostel gebleven om de volgende dag vroeg op te staan. Woensdag ´s ochtends ontbeten in het hostel en als eerste naar Humberstone gegaan, een verlaten nitraatmijn/groeve. Er zijn twee grote op zo´n 48 km. ten westen van Iquique, Santa Laura en Humberstone. Beiden staan op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Ik ben alleen naar Humberstone geweest. Het was erg indrukwekkend daar rond te lopen. Het was helemaal leeg en stil daar, het ligt midden in de woestijn en is een klein dorpje op zich, er is van alles een school, theater, dokters, zwembad, markt en kerk. Helemaal achterin staan de werkplaatsen en voorin staan de kleine huisjes waar de mensen leefden. Ik was daar rond 11:00 ´s ochtends en het was bloedheet, dus ik kan me echt niet voorstellen dat mensen daar daarwerkelijk de hele dag hebben gewerkt, verschrikkelijk.

Humberstone is gesticht in 1872 en heette eerst La Palma. Toen het werd gesticht was het eigenlijk nog in Peru en was eigendom van The Peruvian Nitrate Company. Chili had dat gebied toen nog niet afgepakt van Peru. In 1932 lag de werkplaats stil vanwege de crisis, in 1933 is La Palma overgenomen door een ander bedrijf en is er een nieuw verwerkingssysteem ingevoerd ´Systema Shanks´. In 1934 is la Palma heropend en ter gelegenheid hiervan vernoemd naar de Engelsman James Thomas Humberstone ´Don Santiago´, die de beheerder was van het complex. Nitraat werd toen vooral verwerkt in wapens en gebruikt als mestverwerkingsproduct. De nitraat industrie heeft ervoor gezorgd dat Chili welvarend werd in een periode waarin het economisch zowel met Noord Amerika als met Europa slecht ging. In de hoogtij dagen van Humberstone woonden er 3700 mensen. Uiteindelijk is Humberstone definitief gesloten in 1960 de nitraat productie was ingestort door o.a. de komst van synthetische mestverwerkers. In 1970
is het officieel een nationaal monument geworden en in 2005 is het op de UNESCO werelderfgoedlijst gekomen.

Na Humberstone ben ik naar het centrum van de stad Iquique gegaan, de stad heeft veel Engelse invloeden. In de stad gegeten en naar het regionale museum geweest. Was een tentoonstelling over de ... indianen. Ben de naam vergeten van de stam, maar ze leefden daar in de regio als nomaden en hadden net als de egyptenaren de gewoonte lijken te mummuficeren. Ook misvormden ze de hoofden van kinderen, die wikkelden ze in doeken zodat ze puntig groeiden omhoog of juist plat en naar de zijkant toe. Weet niet precies wat daar het nut van was of welke bedoeling ze hadden daarmee. ´s avonds naar Mall Zofri geweest.
Dat is een winkelcentrum waar je belastingvrij kan winkelen. Voornamelijk parfum, huisraad en chocolade, maar je had ook een paar kledingwinkels. Ik dacht nog van te voren ´niet m´n pinpas meenemen´ maar ja je kan niet zonder geld op zak rondlopen dus die was wel mee en heb twee zonnebrillen gekocht. Door de zon in Humberstone hadden mijn ogen kennelijk behoefte aan een zonnebril...

Verder wou ik nog de school Santa Maria zien maar daar had ik geen tijd meer voor, in de school heeft op 21 december 1907 een bloedbad plaatsgevonden. De mijnwerkers wilden eerlijkere betaling en een betere behandeling, dat zag ik ook in het museum, elke mijngroeve had zijn eigen betaalsysteem. Dus ze kregen als ´geld´ plastic fiches, waarmee ze dingen konden kopen in het ´dorp´ waar ze woonden. Dus het geld bleef binnen dezelfde eigenaar. Zoiets als Maxeda die korting geeft bij z´n eigen winkels...
Maar goed, die mijnwerkers
hadden zich in de school geinstalleerd samen met hun vrouwen en kinderen. 19 december arriveerde het leger in Iquique en 20 december vielen de eerste slachtoffers, het waren mensen die weg wilden gaan maar even buiten de school alsnog werden neergeschoten. 21 december werd verteld dat de mijnwerkers de school binnen een uur moesten verlaten. Slechts enkele deden dit. Hierop stormde het leger de school binnen en doodde ongeveer 2200 mensen. Het precieze aantal is niet bekend, de slachtoffers werden in massagraven gegooid.
Quilapayún heeft een album uitgebracht ter nagedachtenis aan hen.

Donderdag 16 juli terug gegaan naar Antofagasta en Vrijdag 17 juli terug naar Santiago. Terug in het apartement bleek dat de koelkast er al was, het fornuis was geinstalleerd dus al wat meer bewoonbaar :-) Zaterdag 18 Juli feestje gegeven bij ons thuis, zondag 19 juli met Alvaro en zijn vriendin Carolyn in de stad wat gaan eten en afgelopen week ben ik bezig geweest met werk zoeken, want kreeg wel de kriebels na een maand niet werken.
Nu, een week later heb ik werk gevonden voor 2 dagen in een restaurant hier in de buurt, in patio Bellavista een toeristisch plein waar allemaal resturantjes zitten, souvenirshops, een hotel etc. Ik heb m´n cv afgegeven bij verschillende restaurants, hostals, hotels en heb me online ingeschreven bij een soort uitzendbureau. Hier is het begrip uitzendbureau nog niet zo bekend. Je moet zelf overal achteraangaan. Vorige week vrijdag had ik een sollicitatie gesprek voor werk als recepcionist en bleek dat ik een soort psychologische test moest doen tegelijk met andere kandidaten, ik moest allemaal vragen beantwoorden alles schriftelijk, heel apart. Wou bijna weggaan toen ik erachter kwam dat het geen écht sollicitatiegesprek was, maar ja ik had toch niets beters te doen :-)
Gisteravond had ik ook een sollicitatiegesprek bij een ander restaurant in patio Bellavista maar toen was die vent er nog niet ik heb een half uur gewacht en ben toen weggegaan en vanochtend had ik nog een gesprek, die vrouw was 10 min. te laat maar was er gelukkig wel en ik begin morgen met werken daar. Het is de avondploeg dus ik begin pas om 18:30. Een maand op proef en daarna misschien een contract, we zien wel hoe het loopt. Op de Universiteit nemen ze op dit moment geen mensen aan dus daar kan ik niet gaan werken. Misschien dat ze in Januari, eerste semester nieuwe jaar, weer mensen nodig hebben. Bij scholen kan ik gaan solliciteren, maar dan moet ik eerst een lijst zien te vinden van spraak/ taalscholen hier in Santiago want die moet ik dan een voor een afgaan met m´n CV. Werken als logopedist in de privesector kan ook, dat is hier gebruikelijk. Alleen moet ik me dan eerst inschrijven en een BTW nummer aanvragen enzo. Dus even uitzoeken hoe het precies zit en of het de moeite waard is voor een jaar alles te regelen. En ik kan in een hostal in Pucon gaan werken, in het zuiden, ik moet ze deze week terug bellen over wat ik ga doen. Ik zou daar nu bijvoorbeeld 1 of 2 maanden kunnen gaan werken of in de zomer moet even kijken hoe het gaat met ander werk in Santiago en voor wanneer ze precies iemand nodig hebben in het hostal.
Tot zover mijn zoektocht naar werk.
Morgen begin ik dus met werken, eindelijk. Ben benieuwd hoe het gaat. Gisteravond verjaardag van Nederlands meisje hier gehad en morgen gaat Rosa weg, dus ik ga ´s ochtends bij haar langs om gedag te zeggen en wat spullen op te halen die ze bij ons gaat laten. Ik heb verder geen familie gezien, ik wil over twee weken naar Villa Alemana gaan. Tot zover m´n update.

www.lacasaenelaire.cl dit is de site van het restaurant waar ik ga werken.

  • 29 Juli 2009 - 09:38

    Karin Skuric:

    leuk weer van je te "horen" Nathalie en bedankt weer voor de interessante verslagen.
    Succes met je baan, die heb je toch maar snel gevonden.
    Liefs en kussen Luksa, Divo en Karin

  • 29 Juli 2009 - 09:38

    Karin Skuric:

    leuk weer van je te "horen" Nathalie en bedankt weer voor de interessante verslagen.
    Succes met je baan, die heb je toch maar snel gevonden.
    Liefs en kussen Luksa, Divo en Karin

  • 31 Juli 2009 - 22:08

    Arlen:

    Ik ben nu eigelijk wel heel erg nieuwsgierig naar de uitslag van je psychologische test... :D

    Succes met je baan!

    Kus, Arlen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Zuid Amerika - Chili

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2010

Things to do

20 Maart 2010

Tres semanas despues

26 Februari 2010

Foto´s Osorno, Puerto Varas en Valdivia

26 Februari 2010

Meer foto´s Chiloe

24 Februari 2010

Foto´s Chiloe en Villa Alemana
Nathalie

Actief sinds 14 Okt. 2006
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 106216

Voorgaande reizen:

15 November 2010 - 30 November 2011

Chilean way of life

23 Juni 2009 - 09 Juni 2010

Zuid Amerika - Chili

Landen bezocht: