OWO - Reisverslag uit , van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu OWO - Reisverslag uit , van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu

OWO

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

26 Augustus 2009 | ,

Tja, en zo vliegen dus twee weken voorbij met nieuwe ontwikkelingen, een nieuw nichtje, nieuwe ervaringen en zonder update...
Ik ben nu bijna een maand aan het werk en al twee maanden in Chili. Ik heb hier nog tien maanden dus mag absoluut niet klagen, maar wat gaat de tijd snel! Hebben jullie dat ook? Nou ik ben druk bezig geweest met settelen in huisje, kamer afmaken, wennen aan nieuwe (werk) ritme en nieuwe mensen leren kennen. Het leukste van m´n beide baantjes is toch wel het leren kennen van nieuwe mensen. Wat is het deze keer anders dan twee jaar geleden. Twee jaar geleden ging ik mee naar de (privé) Universiteit en liep ik stage in een prestigieus (privé) ziekenhuis dus leerde ik allemaal mensen kennen die het financieel goed hadden, in de beste wijken woonden en op goede Universiteiten zaten. Nu leer ik mensen kennen die net als ik al vanaf hun 16e werken, zelf studie betalen en zelf alles regelen, heerlijk! Wat een andere wereld zeg maar ontzettend leuk om te leren kennen. Ik geloof niet in het lot, maar ik weet zeker dat sommige dingen gebeuren met een reden en de reden dat ik deze baantjes heb is zodat ik deze andere kant van Santiago/Chili leer kennen. Het voelt net alsof ik naar een nieuwe school ga en nieuwe ´vriendjes´ maak.

Zal even vertellen over m´n baantjes

La Casa en el Aire
De naam van het restaurant, eigenlijk ´Arte-bar´ komt uit een gedicht van de Colombiaanse dichter Rafael Escalona. De twee eigenaren zijn Chilenen die na de staatsgreep naar Colombia zijn gevlucht, bij hun terugkeer naar Chili zijn ze dit restaurant begonnen als eerbetoon aan Colombia. Je kan er tussen de middag wel gerechten eten, maar dan kan je kiezen uit vaste menu´s en ´s avonds kan je hapjes bestellen en ´tablas´ met verschillende dingetjes zoals empanadas, kaas, Colombiaanse empanadas of arepitas. Het leuke is is dat het ín Patio Bellavista ligt dus er lopen altijd ´seguridad´ mannetjes rond en het is er dus heel rustig en de mensen die er komen zijn toeristen en Chilenen die rustig wat willen eten/drinken dus gelukkig geen lastige mensen. wat ook leuk is is dat er in het restaurant elke dag wel wat is, de dagen dat ik werk is er muziek van Ismael Serrano en Musica Chilena. Het werk is leuk door de mensen die er komen en de collega´s. De tijd vliegt voorbij altijd omdat het zo gezellig is.

Wat minder is is dat er binnen gerookt mag worden, nu kan ik écht wel tegen rook maar op een gegeven moment is het zo erg dat m´n ogen beginnen te irriteren, gelukkig kan ik dan naar buiten vluchten en een beetje ´frisse´ (smog) lucht halen :-) we hebben buiten ook tafels staan. En die worden in de winter ook gebruikt! Ook zijn ze in het restaurant nog niet zo milieubewust bezig. Hoezo wijnflessen apart bewaren?!?! gewoon in de prullebak, samen met blikjes, papier en alles. Ík werd juist raar aangekeken toen ik de eerste dag vroeg waar de flessen bewaard werden...
Oh ik heb ontdekt dat de pisco sour wordt gemaakt, in het restaurant waar ik werk dan, met citroenpoeder het is een speciale mix voor pisco sour, dus gewoon pisco met dat poeder en klaar. Is een stuk goedkoper dan echte citroenen natuurlijk...

Promotora
Als promotora sta ik in de supermarkt bij de wasmiddelen (ja écht waar!) en vertel ik over de producten en wijs ik de mensen op de aanbiedingen dit werk is supersaai als er niemand is en is niet echt goed voor je denkniveau als je dit te lang doet denk ik. Als er niemand is ga ik maar de schappen netjes maken en zorg ik ervoor dat de pakken Omo goed staan en niet op z´n kop zodat er geen OWO staat.. Het is dubbel, het is saai maar aan de andere kant, ik doe helemaal niks behalve stil staan en praten over wasmiddelen en ze betalen me! Geniaal toch... Dus het is saai werk als het rustig is maar tegelijk is het wel lekker makkelijk en voor nu is het ok, zodra er iets anders is ga ik dat doen en als ik hiermee wil stoppen kan ik dat gewoon doen dan heb ik niet het gevoel dat ik de ´mensen die wasmiddelen kopen´ in de steek laat :-)
Ook hierbij leer ik leuke mensen kennen. We hebben dus twee uur pauze tussen de middag en dan is er tijd om te kletsen met andere promotoras en dat is erg gezellig.

Verder ben ik twee weken geleden naar Villa Alemana gegaan, was maar 1 dagje omdat ik dus 5 dagen werk maar wel leuk om familie te zien. Ik ga er denk ik het weekend van 18 september naartoe. 18 september is nationale feestdag, onafhankelijkheidsdag. Het weer is wisselend en vandaag ben ik zonder jas boodschappen gaan doen, het was 20 graden. Zelfs voor Chilenen is het warm voor deze periode van het jaar. Maar ook was het vorige week erg koud ´s avonds dus wisselt veel. Op dit moment ben ik niet echt actief op zoek naar werk omdat dit werk prima is voor nu, het denkt m´n kosten en ik hou nog geld over ook en ik hoef geen energie te steken in het werk, niet teveel in ieder geval. Ik zit nu nog officieel in de proeftijd bij het restaurant maar als ik daar doorheen ben ga ik vragen of ik 1, het liefst 2 dagen erbij kan werken want daar verdien ik meer dan als promotora en is dichtbij m´n huis én m´n collega´s vertelden dat je in de lente en zomer bijna het dubbele verdient als dat we nu verdienen *$ $ $ $ $* :-)
En dan hoef ik maar 3 of 4 dagen te werken i.p.v. 5 :-) maar ja eerst maar kijken of het kan. En ik heb besloten dan ik de maand Januari vrij wil nemen, en als ik geen vrij kan krijgen dan neem ik ontslag denk ik want ik wil wel heel graag vrij in Januari, ik ben dan jarig en dan wil ik naar het zuiden reizen, hopelijk met een groep dat is gezelliger en dan kan je de kosten delen. Ik heb nu al 1 iemand gevonden die mee wil en die actief gaat sparen (want dat is ook een kunst met Chilenen...) en dat is Alvaro, m´n neefje. Dus we zijn al met z´n tweeen. Waarschijnlijk zijn vriendinnetje ook dus dan zijn we met drie. Maar goed dat is dus mijn plan tot nu toe. We zien wel hoe het loopt. Is wel grappig, ik heb ik weet niet hoevaak gezegd `Soy Holandesa/I´m from Holland´ en ´mi mama es Chilena/my mom is Chilean´ mensen snappen er helemaal niks van, ik ga bijhouden uit welke landen mensen denken waar ik vandaan kom dan kan ik na een jaar de balans opmaken. Nu staat Colombia voor met 5 x en Peru 1 x.


  • 27 Augustus 2009 - 18:47

    Pedro:

    No te imaginas como disfruto de tus historias. Espero que sigas escribiendo para que algun dia, cuando seas viejita, las leas y recuerdes esta inolvidable experiencia. Besos, Pedro

  • 28 Augustus 2009 - 15:28

    Cecilia:

    Dag lieverd,

    Leuk al je ervaringen daar, je leert nu Chile van alle kanten kennen, waarschijnlijk beter dan ik, heel goed. Ga zo maar door, ik ben trots op je!

    Kusjes

  • 31 Augustus 2009 - 10:54

    Marijke:

    He Nathalie,

    met die temperaturen is het in Santiago net zo warm als hier, dus wat dat betreft mis je niets aan de zomen. Ik las net een zielig bericht over meer dan 1000 zeeleeuwen pups die doodgaan van de honger in het noorden van Chile en dat ze geen idee hebben hoe het komt, wellicht el nino weer. Maar goed soms zie je tussen het economisch nieuws opeens ook zo'n berichtje,

    en jij blijven schrijven hoor want het blijft leuk om te lezen wat je allemaal beleeft,

    liefs

    Marijke

  • 31 Augustus 2009 - 13:18

    Arlen:

    Stiekem een berichtje vanaf het werk :)

    Ik wil in januari ook mee naar het zuiden! Laat je zo snel mogelijk weten of dat gaat lukken :)

    En als je het die Chilenen nog moeilijker wil maken moet je zeggen dat je Nederlandse bent, met een Chileense moeder en een Surinaamse vader! :D Volgens mij snappen ze er dan helemaal niks meer van..

    Kus

  • 06 September 2009 - 17:05

    Luksa:

    Hallo Nathalie,

    alweer een leuk en interessant verhaal.Wij zijn net, om 18.00 uur, terug uit Kro gekomen, temp. daar was 3 weken lang 30+, temp. in Santiago valt zeker mee.
    Paar dagen geleden heb ik een pak Ariel gekocht, heb ik het goed gedaan???
    Een hele mooie voortzetting van je verblijf in Chili toegewenst, geniet van alles wat Chili te bieden heeft, groetjes

    Luksa & fam.

  • 08 September 2009 - 12:25

    Rosita:

    Lieverd,
    Wat zie je er mooi uit in je outfit. Moi Misi!(Mooie dame)
    Zoals van je gewend, heb je weer alles goed voor jezelf georganiseerd; very well done!Veel plezier verder.

    Heel leuk om te lezen over je verschillende ervaringen, zoals de 'contrasten' tussen de 'rijk/arm' studenten en zo. Geeft je een (nog) bredere kijk op het leven in het algemeen en op mensen in het bijzonder.

    In Suriname is het nu heel heet - haast niet uit te houden -. Heel sporadisch regen, haast geen wind. In oktober wordt het nog heter, Bah!
    Bij ons rustig op de zaak en in de stad omdat vanaf medio aug t/m eind sep. grote vakantie is.
    FYI: Zahina gaat per 1 oktober naar de "kleuterklas" - = groep I in Ned.? - (inderdaad gaat de tijd snel).
    liefs en brasa's van ons allen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Zuid Amerika - Chili

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2010

Things to do

20 Maart 2010

Tres semanas despues

26 Februari 2010

Foto´s Osorno, Puerto Varas en Valdivia

26 Februari 2010

Meer foto´s Chiloe

24 Februari 2010

Foto´s Chiloe en Villa Alemana
Nathalie

Actief sinds 14 Okt. 2006
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 106220

Voorgaande reizen:

15 November 2010 - 30 November 2011

Chilean way of life

23 Juni 2009 - 09 Juni 2010

Zuid Amerika - Chili

Landen bezocht: