September in Chili - Reisverslag uit , van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu September in Chili - Reisverslag uit , van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu

September in Chili

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

17 September 2009 | ,

Het werken gaat goed, er wordt nog steeds vaak gedacht dat ik Colombiaanse ben door m´n accent. Ik geniet nog steeds van het zien en ervaren van de verschillen tussen ´mijn landen´. Zo is het in het restaurant gebruikelijk dat de fooi al is inbegrepen in de prijs. Op de eindprijs moet ik nog 10% extra rekenen, dat is dan het eindbedrag, het is optioneel maar omdat wij het al op de bon zetten betaalt iedereen die 10%. Die tien procent is zowieso voor ons en alles wat de klanten extra achter laten.
Wat ook leuk is is dat ik zowel in het restaurant als in de supermarkt geen beroemde/bekende Chilenen herken. `Kijk, daar loopt...` ´Oh leuk, geen flauw idee wie dat is´ ´Ja, ik kijk wel tv, maar ben hier pas 2 maanden´. In de supermarkt waar ik nu altijd sta, de eerste drie weken stond ik elke keer ergens anders, zie ik vaak mensen boodschappen doen met hun ´nana´ dat is een huishoudster die bij de familie inwoont. De supermarkt waar ik nu vast werk staat in de wijk La Dehesa, een chique buitenwijk van Santiago. Ik moet een uur reizen met de bus vanaf m´n huis, maar gelukkig kan ik de bus vlakbij m´n huis pakken. Dat scheelt.
Er is ook een Chileense film uitgebracht over de huishoudster die bij families inwonen, La Nana. De film heeft de prijs voor beste Drama gewonnen op het Sundance Festival in januari. Hier in Chili is het gebruikelijk om een Nana te hebben, maar het is een ouderwets idee vind ik en een verkapte vorm van slavernij omdat de ´nana´ alles moet doen wat de ´bazin´ zegt, anders neemt ze zó weer iemand anders aan. Vaak zijn het Peruviaanse vrouwen omdat ze goedkoper zijn dan Chileense nana´s. Ze verdienen vrij weinig voor Chileense begrippen maar redelijk voor Peruviaanse begrippen en daar maken de Chilenen maar al te graag gebruik van. Omdat de Nana´s inwonen bij de familie´s zien ze hun eigen familie niet en staan ze de hele dag in dienst van de familie.

De supermarkt waar ik werk heb ik laatst vergeleken met Nederland. Ik werk in de Jumbo, een supermarkt met een Duitse eigenaar. Dat is vooral te merken in de regels en punctualiteit. Zo mag je niet meer werken als je te laat bent, als je om 10 uur begint moet je om 10 uur op je werkplek zijn en niet net binnen komen wandelen. Ook moet je er goed uitzien. De mannen laten ze bijvoorbeeld niet binnen als ze zich niet geschoren hebben, dan moeten ze naar huis. Een supermarkt met regels, saai, streng maar het werkt wel! Chilenen (en ik denk alle niet Europeanen) zijn dit niet gewend in het algemeen. Ik heb verteld dat Nederland ook zo werkt.

Afgelopen vrijdag was het 11 september en toen mocht ik eerder naar huis omdat het toen 36 jaar geleden was dat de staatsgreep werd gepleegd. De wijk waar ik werk is rustig, maar in het centrum en ´probleem´ wijken niet en daardoor rijden de bussen maar tot ´s middags. Ik heb er zelf niks van gemerkt. Later op het nieuws zag ik dat er wat incidenten waren, maar dat waren meer mensen die 11 sept. gebruiken als excuus om herrie te schoppen. Er waren ook herdenkingen en de president heeft gesproken. Verder ben ik afgelopen week begonnen met naar de sportschool gaan samen met een collega van het restaurant. We gaan naar een gimnasio in het centrum in de straat La Moneda, het is een kleine sportschool voor alleen maar vrouwen. En het is spotgoedkoop, zelfs voor hier, ik betaal omgerekend 30 euro per maand en dat is ook als je per maand betaald dus je zit nergens aan vast en je mag elke dag gaan en naar elke les gaan. Ook heb ik geen pasje ofzo, maar geef gewoon mijn RUT op, BSN nr, en kan je naar binnen. We gaan drie dagen per week en dan zo´n 1,5 uur ben benieuwd hoe lang we het volhouden!

Oh wat echt grappig is, ik heb een ´bonus´ gewonnen omdat er in een supermarkt waar ik een week heb gewerkt het doel is behaald qua winst op de producten! Wie had dat gedacht, dat ik zelfs in wasmiddelen promoten goed ben :-) Misschien een verborgen talent hahahahaha. Dus krijg deze maand extra geld, helemaal goed! Oh en nog iets grappigs afgelopen zaterdag was er een ´hele lange´ (lees: 1,80 meter lang) promotora en... iedereen maakte haar belachelijk en grapjes over haar om haar lengte. Dat is hetzelfde wat in Nederland gebeurd met mij maar dan andersom, er ging echt een wereld voor me open. Het was eigenlijk wel zielig, zoals ik een dwerg ben in NL is zij een reus hier. Verder gaat alles z´n gangetje hier.

Overmorgen is het 18 september en dat is de onafhankelijksheidsdag hier, dan vieren ze het bestaan van de republiek Chili. dat betekent feesten, feesten en nog eens feesten, het heet niet voor niets `FiestaS (let op, méérvoud) Patrias´. De scholieren hebben een week vrij en de meeste mensen nemen een extra lang weekend vrij. Wij hebben gewoon ´KoninginneDAG´.
Ik ga morgen naar Villa Alemana tot zondag om daar de 18e te vieren , zondagavond moet ik werken in het restaurant. Ik moet eigenlijk zaterdag ook werken, in de supermarkt, maar ik ga niet want niemand gaat booschappen doen en waarschijnlijk komt geen een promotora... iedereen zegt dat ik gewoon niet moet komen i.p.v. vrij vragen omdat ze hier veel met smoesjes werken en ik dus gewoon een smoesje moet vertellen als ze vragen waarom ik er niet was, áls er al iemand naar me vraagt want ik denk niet dat mijn ´supervisora´ gaat werken op zaterdag 19 september...

Ik heb afgelopen zondag een poging gedaan om me in te schrijven om te gaan stemmen voor de presidentsverkiezingen op zondag 13 December, ik heb ruim twee uur in de rij gestaan, maar toen moest ik weg omdat ik moest gaan werken. Zondag was de laatste dag dat je je in kon schrijven. Hier in Chili moet je je inschrijven om te gaan stemmen, dan wordt je ingeschreven bij de gemeente en worden je vingerafdrukken genomen. En als je dan vervolgens níet gaat stemmen dan staan daar sancties op, weet niet precies wat, volgens mij krijg je dan een boete. Het is wel logisch dat bijna niemand gaat stemmen, als je al in de rij moet gaan staan om je in te schrijven stel je voor wat je dan moet doen om werkelijk te gaan stemmen. Ze willen het systeem wel veranderen, dus het vrijwillig maken zoals in Nederland, hoop dat het over vier jaar zover is, dan doe ik een tweede poging om te stemmen:-)

  • 17 September 2009 - 06:04

    Pedro:

    Hola!!
    Veo que este mes no te has aburrido y que sigues descubriendo curiosidades de la sociedad chilena. Tu carrera profesional tambien se desarrolla con buenos pasos. Tu relato me gusto. Sigue aprovechando este mes de "sol y banderas" (la primavera se hace presente en el pais). Besos, Pedro

  • 17 September 2009 - 07:24

    Karin Skuric:

    Hai Nathalie
    Leuk weer van je te horen. Als ik het zo lees gaat het goed met je en dat doet mij deugd.
    Ik ben trouwens nu ook benieuwd naar de film La Nana, zou hem graag zien.
    Jij gaat feesten, veel plezier en een dikke kus Karin, Luksa en Divo

  • 17 September 2009 - 15:19

    Fardiyah:

    Heerlijk om uitgebreide verslagen te lezen. Toen ik zo oud was als jij heb ik een jaar in Zwitserland gewerkt en daarna een jaar in Amerika gestudeerd en schreef toen ellenlange brieven naar het thuisfront.... Dat is nu wel veel beter geregeld en: je breikt er veel mensen mee. Leuk ook de foto's. Het lijkt me geweldig om dit allemaalmee te kunnen maken. Blijf genieten,Nathalie. Groeten van een ex-collega uit Amsterdam.

  • 17 September 2009 - 16:31

    Cecilia:

    Dat is lachen ... een "Colombiaanse accent", heb je een Colombiaanse vriendje, misschien? :)
    en je wordt ook nog rijk daar! 10% fooie en een bonusje! Je maakt ons jaloers.
    Leuke verhalen!
    Geniet van de fiestas patrias, met empanadas en chicha.

    Kusjes

  • 21 Oktober 2009 - 13:49

    Mieke:

    Hallo Nathalie,
    Wat leuk om al je verhalen te lezen. Je bent al echt ingeburgerd daar.
    Had je ook nog geprobeerd om iets met de logopedie te doen in Santiago? De vorige keer wel he? Wat goed dat je nu ook nog een diploma Spaans hebt. Geniet ervan, liefs Mieke Fokker

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Zuid Amerika - Chili

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2010

Things to do

20 Maart 2010

Tres semanas despues

26 Februari 2010

Foto´s Osorno, Puerto Varas en Valdivia

26 Februari 2010

Meer foto´s Chiloe

24 Februari 2010

Foto´s Chiloe en Villa Alemana
Nathalie

Actief sinds 14 Okt. 2006
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 106217

Voorgaande reizen:

15 November 2010 - 30 November 2011

Chilean way of life

23 Juni 2009 - 09 Juni 2010

Zuid Amerika - Chili

Landen bezocht: