Geen inspiratie voor leuke titel deze keer - Reisverslag uit , van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu Geen inspiratie voor leuke titel deze keer - Reisverslag uit , van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu

Geen inspiratie voor leuke titel deze keer

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

01 November 2009 | ,

Bij deze weer een update, vorige week had ik ´capacitacion´, een cursus ´tecnicas de venta´ voor het werk als promotor. Was wel leuk, andere collega´s zien en wat nieuws leren. Vind het wel nog steeds lastig uit te leggen waarom ik in Chili ben. Niemand die er iets van snapt. Ze komt uit NL, is afgestudeerd en nu werkt ze in Chili als promotor en in een restaurant...
Hier hechten ze veel waarde aan een diploma, en terecht, maar hier denken ze ook dat een diploma alles is en dat je daarna alleen nog maar in je beroep kan werken en dat je geen ´mindere´ baantjes moet nemen.
Het is bijna alsof ik mensen die geen diploma hebben belachelijk maak/in de maling neem door te werken waar ik nu werk. Voor mij is het gewoon een groot sociaal project in dat opzicht, ik leer nu mensen kennen en een andere kant van Santiago kennen die ik, als logopedist, nooit had leren kennen. En dat heeft voor mij geen prijs. Ik verdien nu misschien op een avond in het restuarant wat ik als logopedist aan één behandeling zou verdienen, maar de ervaring is onbetaalbaar maar ja leg dat maar uit aan Chilenen die geen diploma hebben en dus nooit zullen verdienen wat ik als logopedist verdien.

Als ik sommige Chilenen moet geloven wonen in Chilenen alleen maar dieven, gaat het superslecht met de economie, is de gezondheidszorg slecht, het onderwijs stelt niks voor en moeten we met z´n allen als ratten het zinkend schip verlaten voordat het te laat is...
Ik vind Chili prachtig het landschap, de mensen, de cultuur, het eten en niet omdat ik het idealiseer of omdat alles leuk en mooi is hier. Maar omdat ik deze, soms complexe, maatschappij van alle kanten leer kennen en haar kan beleven en ervaren. Jammer dat Chilenen dat zelf niet altijd zien. Ik snap dat de gelijkheid hier in Chili niet zo is als in Nederland en dat het hier moeilijker is om te studeren of om werk te vinden in de beroep, maar als iedereen maar weg wil uit Chili verandert er toch niets? Of is dat een te romatisch/idealistisch idee? Ik denk echt dat mijn/deze generatie van 20-ers, 30-ers deze maatschappij ten goede kan veranderen. Ik zal een voorbeeld geven van wat ik hoop dat er hier op ten duur veranderd, dat is het beeld van geluk. Geluk staat hier, naar mijn idee, gelijk aan economische welvarendheid, in Nederland en Europa is economische welvarendheid dus in Europa ben je gelukkig. Dat is niet per definitie waar! Ik hoop dat Chilenen op een gegeven moment inzien/leren dat Chili zelf ook erg rijk is, niet per sé economisch maar qua cultuur, natuurlijke rijkdommen etc. Ik kom dan wel uit een ´1e wereld´ land maar ik denk dat Chili zich veel sneller ontwikkeld dan Nederland omdat ze een inhaalslag moeten maken.

Op werk gaat alles nog goed, met het werk als promotora ga ik stoppen in December als Arlen komt want ik heb een extra dag gekregen in het restaurant. Ze kwamen er zelf mee en ik zei natuurlijk geen nee.
Dus nu werk ik dinsdag, woensdag en zondag avond in het restaurant. Dat betekent dat ik in de zomer elke dag kan uitslapen en dat ik donderdag, vrijdag en zaterdag vrij ben! En dat zijn ook precies de dagen waarop kerst en oud&nieuw vallen, dus hoef geen vrij te vragen, wat een luxe :-)
Deze week was het erg warm, 30 graden! Vandaag is het bewolkt maar absoluut niet koud. Afgelopen donderdag was Gustavo naar Santiago gekomen, neef die 4 jaar in Barcelona heeft gewoond en nu voor het eerst weer in Chili is. We hebben gezellig pizza gegeten, en daarna zijn we met Vanesa en Jana naar Parque Forestal en Cerro Santa Lucia gegaan. Gisteren was hier Halloween, het verbaasd me hoeveel ze hiermee bezig zijn, iedereen haat de Yankees maar ze kopieeren wel hun gewoontes...

Volgende week 12 nov. ga ik naar San Felipe, broer van m´n opa, Mario Méndez en familie opzoeken. Verder nog steeds bezig met werken als promotora gisteren hadden we salade gemaakt in de pauze met z´n allen. Er is een jongen die mosselen en tonijn enzo promoot dus die had dat meegenomen, ik had avocado´s meegenomen en twee andere promotoras hadden sla, selderij en citroen meegenomen. Nu het warmer is is het lekker om tussendoor salade te eten en natuurlijk gezellig.
Oh, hier sparen ze nu GOGO´s van die plastic diertjes, ik weet nog dat mijn broertje en zusje ze spaarden op de basischool, dus al langer dan 6 jaar terug echt grappig dat dat ´nu pas´ hier in is. Ik geniet nog steeds hier in Chili van alles wat ik doe en meemaak nu is het wachten op de zomer.

p.s.Pablo, en andere mensen natuurlijk, je kan me mailen naar n_tilon@hotmail.com.

  • 01 November 2009 - 21:19

    Jeffry:

    Ej 30 graden woehoe!!!!! beter dan die 10 graden met de hele dag regen hier ,pak een zonnetje voor me !!grts
    jeffry

  • 01 November 2009 - 21:40

    Sofia:

    Hahaha ik heb nooit plastic diertjes verzameld! en zal dat ook nooit doen.

  • 01 November 2009 - 21:51

    Iris K:

    Haha die GOGO's! Ja die herinner ik me ook nog..Leuk om je weer te lezen Nathalie! XXXXX

  • 01 November 2009 - 21:53

    Pedro:


    Me alegra saber de que todo lo que experimentas en Chile te gusta. De seguro que es un pais que promete mucho. Me gusta saber que desafias el comportamiento pesimista que en muchos chilenos reina. Los encuentros familiares espero que te sirvan para comprender mas aun el pais.Espero que lo sigas pasando bien. Desde aqui recibe un besote de mi parte y te recomiendo seguir sacando diplomas. Eso siempre es practico incluyendo Holanda...;-)
    Besos, Pedro

  • 02 November 2009 - 08:25

    Karin Skuric:

    Lieve Nathalie
    Het is fijn te horen dat je zo geniet in Chili. Wat betreft de kritiek die de Chilenen op hun eigen land hebben, dat kom je ook in andere landen tegen, klinkt mij heel bekend in de oren.
    Het is goed dat jij zelf weet waarom je werk doet dat geen diploma vergt en ik vind het geweldig. Toch zou men in Nederland over het algemeen de zelfde reactie geven, het is alleen misschien wat makkelijker uit te leggen.
    Belangrijk is dat JIJ erachter staat.
    Veel plezier bij je oom.
    Dikke kussen van Luksa, Karin en Divo

  • 02 November 2009 - 19:04

    Cecilia:

    Hai lieverd,
    Weer zo'n leuke verslag van je!!!!
    Ga zo maar door!
    Liefs,
    Cecilia

  • 04 November 2009 - 09:56

    Fardiyah:

    Hallo Nathalie,
    eindelijk weer eens de tijd genomen om de laatste paar verslagen van je te lezen. Heel levendig en voor mij deels invoelbaar, omdat ook ik in Argentinië en Equador ben geweest, maar niet een heel jaar dus, zoals jij! Fijn dat je zo geniet - dit neemt niemand je meer af. En inderdaad: daar kan geen geld tegen op! Liefs uit Amsterdam

  • 04 November 2009 - 17:37

    Arlen:

    Tsjah helaas beseffen mensen zich vaak niet wat ze hebben, tot ze het kwijt zijn. Ook in het "rijke" Europa zijn de mensen nooit tevreden... In elk geval iets wat waarschijnlijk iedereen in de wereld met elkaar gemeen heeft. Als het hier regent heeft half Nederland een winter depressie, maar zodra de zon 5 dagen schijnt is het weer te warm.. Jij staat daarboven en dat is mooi, dat moet je koesteren!
    Succes nog met alles en tot heel snel!
    Kus

  • 17 November 2009 - 19:50

    Mieke:

    Hallo Nathalie,
    Ik heb weer even bijgelezen. Wat heerlijk dat je zo geniet en dat je door je werk zoveel mensen leert kennen. Ik kan me voorstellen bij wat je schrijft dat dat heel anders is dan wanneer mensen tegen je op zouden kijken als logopedist.Bij ons wordt het herfst, Sinterklaas is al gearriveerd en ik waai sosms op mijn fiets naar Noord. Geniet van de Chileense
    lente en de naderende zomer. Ik mail je binnenkort een keer langer op je hotmail. Lieve groeten, Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Zuid Amerika - Chili

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2010

Things to do

20 Maart 2010

Tres semanas despues

26 Februari 2010

Foto´s Osorno, Puerto Varas en Valdivia

26 Februari 2010

Meer foto´s Chiloe

24 Februari 2010

Foto´s Chiloe en Villa Alemana
Nathalie

Actief sinds 14 Okt. 2006
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 106221

Voorgaande reizen:

15 November 2010 - 30 November 2011

Chilean way of life

23 Juni 2009 - 09 Juni 2010

Zuid Amerika - Chili

Landen bezocht: