`I´m dreaming of a white Christmas...` - Reisverslag uit , van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu `I´m dreaming of a white Christmas...` - Reisverslag uit , van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu

`I´m dreaming of a white Christmas...`

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

30 November 2009 | ,

Kan lang dromen over een witte kerst, gaat hier niet gebeuren... Het is hier super lekker weer! Vreemd om te bedenken dat het toch écht eind November is.
Inmiddels is er een maand voorbij heb weer veel te vertellen. Twee weken geleden was ik op bezoek bij tio Mario Méndez in San Felipe. Was erg leuk en gezellig de familie weer te zien, het was net alsof ik niet was weggeweest en altijd bij ze was geweest. Zo lief en warm is iedereen. Ik zou van donderdag (12/11) tot vrijdag blijven, toen vroeg mij nichtje Viviana van mijn leeftijd (we schelen maar 3 weken) of ik meeging naar Viña del Mar vrijdag, daar woont haar/onze tante, en ze zou een weekend bij haar op bezoek gaan. Ja, dacht ik, waarom niet. Dan ga ik gewoon zaterdag vanaf Viña naar m´n werk. Het was erg gezellig, we zijn vrijdag met z´n tweetjes naar het strand gegaan, samen gelunched. Er waren toen al mensen aan het zonnen op het strand, maar daar was het toch echt iets te koud voor.
M´n tante, Monica, is het jongste nichtje van m´n moeder. Ze is 38 jaar en woont in Reñaca, het chique gedeelte van Viña zeg maar. Ze deelt een appartament met een vriendin, Pili, die ik ook nog ken van 2 jaar geleden. Ik had m´n laptop meegenomen dus kon ik aan iedereen foto´s laten zien van de familie in NL en van hier in Santiago. Oh en tio Mario had me een huis laten zien waar mijn opa, oma, oom, en moeder hadden gewoond in Quillota. Ik denk niet dat mijn moeder en oom zich het huis herinneren, mijn moeder was een baby toen ze daar woonden, vertelde m´n oom. Mijn opa had beneden de tandartspraktijk en boven woonden ze.
Zaterdag (14/11)was ik dus vanaf Viña , bijna 2 uur met de bus, naar Santiago terug gegaan om te gaan werken om 10:00 uur, zondag lekker uitgeslapen en daarna gaan werken.

Mijn verblijf hier in Chili heeft een voornamelijk doel: zoveel mogelijk van Chili leren kennen, de mensen, cultuur, eten, lanschap, alles. Zoals ik al eerder had verteld verbaasde ik me over het beeld dat Chilenen over het algemeen hebben van Europa. Ik verbaas me wel steeds minder hoor, maar af en toe denk ik: (net als Javier Guzman) `Nee, dat zegt´ie niet!, of toch wel?´ Dat had ik bij twee opmerkingen laatst.
1. `In Europa onderhoudt de staat je als je werkloos bent´
2. ´Ik wil echt geen kinderen krijgen hier in Chili, ik ga in Spanje m´n kinderen krijgen daar is kraamzorg enzo gratis´

Was dat maar waar! Voor zover ik weet betaald de staat in NL, de eerste drie maanden 70% van je laatste salaris als je werkloos raakt en moet je na drie maanden elk baantje aannemen ook al is dat onder je niveau en dan vult de overheid je salaris aan tot de 70% van je laatste salaris, niks is gratis dus.
En wat betreft de gezondheidszorg in Spanje, volgens mij betaalt iedereen daar ook gewoon zorgverzekering...
Het verschil is dat je, ook al heb je geen geld, wél geholpen wordt én op een goed niveau. Maar dat betekend nog niet dat het gratis is. Ik heb besloten niet eens meer de moeite te nemen aan deze mensen uit te leggen hoe het zit, maar het ze zelf maar te laten ervaren.

Vorig weekend was ik in Villa Alemana, de vriendin van m´n nichtje, Jana, was jarig en we gingen uit in Valparaiso. Die zaterdag daarna ging ik met m´n neefjes Alvaro en Gustavo uit in Viña was erg gezellig. We waren langs gegaan bij tia Tato ook, zij is 7 December jarig, net als Javier, en zij viert het zondag 6 December en ik heb vrijgevraagd om langs te gaan. Dus ben volgend weekend ook weer daar. 10 Januari heb ik ook al vrijgevraagd, voor m´n verjaardag, naja zelf een vervangster geregeld. Verder heb ik m´n promotora baantje opgezegd, ik werk daar tot 28 December. Is wel lekker relaxete zomer, met vier dagen per week vrij. Daarna moet ik kijken wat ik ga doen qua werk of studeren. Ga deze week uitzoeken hoe het precies zit qua revalideren van diploma. Kan nu ook werken als logopedist, maar wil liever een Chileens diploma hebben zodat ze me als gelijke zien en zo behandelen en je hebt natuurlijk nooit teveel diploma´s, lijkt me een goede back-up een Chileens diploma.

Doordat we veel Brazilianen in het restaurant krijgen leer ik wat Portugese woorden, nu weet ik wat ´pinda´ in het Portugees is, want ze vroegen dat steeds en nu weet ik het eindelijk`: Amendoim.
Ook weet ik nu dat ze in Mexico geen ´bombilla´ of ´pajilla´ zeggen als ze een rietje willen, maar een ´popote´. Ik dacht ´je wilt een wát?!?!´ maar met gezond verstand kwam ik er gelukkig wel achter dat ze een rietje bedoelden. En natuurlijk een nieuw woord geleerd.
Oh en ik drink bier!!! Naja, had het laatst gedronken en ik vond het niet vies. Ik drink het nooit omdat ik het vies vond altijd, maar ze hadden een liter bier besteld om te delen en ik had geen zin om iets anders bestellen, ja je moet je toch ´aanpassen´ :-) en het was best lekker! We verkopen ook bier in het restaurant en dan vragen ze me hoe het smaakt, ja kan dan moeilijk zeggen ´Ik lust eigenlijk geen bier´.

Voor zover mijn ervaringen in Chili-land.


  • 30 November 2009 - 18:57

    Javier:

    Ey zussie,

    Na, fijn dat je nu eindelijk bier drinkt!
    Maar volgens mij heb je een zonnesteek gekregen van al dat bier zuipen aan het strand met die mooie LANSCHAP!!

    Blijf schrijven,
    Big Brother

  • 30 November 2009 - 19:04

    Cecilia:

    Tja, blijf maar dromen!!!

    We dromen ook van een Kerst op strand!
    Prachtig verhaal! Geniet lekker... ook namens ons!

    Liefs en besitos,
    Mama

  • 01 December 2009 - 08:02

    Karin Skuric:

    Lieve Nathalie
    Leuk om weer van je te horen. Zaterdag zei ik nog tegen je moeder hoe geweldig ik het vind wat je allemaal doet en hoe je het doet. Ook fijn je even op de foto te zien, je ziet er goed uit!
    Joh, wat kan jou die witte kerst schelen, je hebt het heerlijk daar.
    Nog even en dan ga je reizen, spannend allemaal.
    Lieve schat, dikke kussen van Luksa, Divo en mij
    Karin


  • 03 December 2009 - 11:09

    Rafael:

    Hey (grote) Nicht, :)

    Ben net als javier blij dat er nog iemand in de familie bier is gaan drinken! Nu kan ik je mee nemen naar de Beemster kermis als je terug bent! :D

    Maar het is goed om te lezen dat het allemaal goed gaat met je! Binnekort komt Arlen je vergezellen. Ik denk dat jullie je wel gaan vermaken. Zeker als je dan 4 dagen in de week lekker vrij bent!

    Geniet nog van je tijd in Chili!

    Groetjes,

    Rafael

  • 09 December 2009 - 16:08

    Arlen:

    Hahaha ga je mij dan ook bier leren drinken straks?? Im dreaming of a sunny christmas :)
    Tot over ander halve week!

    Liefs

  • 10 December 2009 - 21:33

    Rosa Jara :

    Hee lieve Nathalie,
    Wat stom, ik wist helemaal niet dat je je WBJN bijhield! Maar Arlen wees me er laatst op en heb nu eindelijk tijd gehad dus heb net alles zitten lezen.
    Ik ben natuurlijk weer vreselijk jaloers, ik mis Chili enorm en zou ontzettend graag naar je toe komen voor ik weet niet hoe lang...
    Maar jouw verhalen klinken geweldig en ik ben heel blij dat je dit avontuur aan hebt gegrepen. Geniet er van, ook een beetje voor mij!!
    Dikke knuffel uit het donkere NL.
    xx Rosa

  • 18 December 2009 - 21:19

    Steef En Carla:

    Hey Nathalie, een zonnige kerst en jaarwisseling! klinkt wel erg lekkerrrr!!!En dan de kerstman met zn rode jas en muts met bont!! hahaha! Fijne tijd met Arlen. Geniet! kus Steef en Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Zuid Amerika - Chili

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2010

Things to do

20 Maart 2010

Tres semanas despues

26 Februari 2010

Foto´s Osorno, Puerto Varas en Valdivia

26 Februari 2010

Meer foto´s Chiloe

24 Februari 2010

Foto´s Chiloe en Villa Alemana
Nathalie

Actief sinds 14 Okt. 2006
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 106221

Voorgaande reizen:

15 November 2010 - 30 November 2011

Chilean way of life

23 Juni 2009 - 09 Juni 2010

Zuid Amerika - Chili

Landen bezocht: