Half jaar in Chili - Reisverslag uit , van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu Half jaar in Chili - Reisverslag uit , van Nathalie Tilon - WaarBenJij.nu

Half jaar in Chili

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

20 December 2009 | ,

Ben inmiddels alweer een half jaar in Chili! Nog 11 dagen te gaan in 2009 en 11 dagen daarna, op de 11e ben ik jarig :-) Afgelopen zondag waren de presidentsverkiezingen hier in Chili. Hier is stemmen niet vrijwillig, je moet je inschrijven als je wilt stemmen en als je dan ingeschreven staat ben je verplicht te gaan stemmen, tenzij je ziek bent of ver van je woonplaats bent of niet in het land bent. Er waren vier kandidaten, Jorge Arrate (Juntos Podemos mas, samen kunnen we meer, linkse partij), Marco Enriquez Ominami (Socialistische partij), Eduardo Frei (Christen Democraten) en Sebastian Piñera (Centrum rechtse partij Renovacion nacional).
uiteindelijk zijn Frei en Piñera overgebleven, in een tweede ronde, op zondag 17 januari wordt bekend wie de volgende president wordt van Chili. dit was de uitslag:
Sebastián Piñera: 44,03%
Eduardo Frei: 29,62%
Marco Enríquez Ominami: 20,12%
Jorge Arrate: 6,21%

Jorge Arrate is het meest links/socialistisch en is ook politiek vluchteling geweest, hij heeft zelfs in Rotterdam gewoond en schijnt nog familie te hebben in Nederland, iemand die hem kent?!?! :-)
Marco Enriquez Ominami is van de socialistische partij en de jongste en was de ´hoop´ van veel jonge Chilenen die zich met hem identificeren.
Eduardo Frei is president geweest van 1994 tot 2000 en een ´veilige´ keuze voor veel Chilenen.
Sebastian Piñera is naast politicus ondernemer en dus eigenaar van verschillende bedrijven, waaronder Lan Chile (KLM van Chili), de meest rechtse en... hij heeft in het verleden zijn steun uitgesproken aan Pinochet...
Het is erg waarschijnlijk dat Piñera wint, het zou de eerste keer zijn na de dictatuur (21 jaar geleden) dat er een rechtse president aan de macht komt. Geen goede zaak natuurliijk... ben benieuwd. Hoop dat iedereen die op Arrate en Ominami hebben gestemd nu voor Frei kiezen en ervoor zorgen dat Chili verder gaat met zich te ontwikkelen als land en dat Piñera niet al het werk van de linkse presidenten van de afgelopen 20 jaar weggooit.

Verder gaat alles z´n gangetje hier. Ik heb van 18 Januari t/m 8 februari vrij dus kan nu concreet plannen gaan maken voor reizen naar het zuiden, Chiloe en Osorno staan al op de lijst. Volgende week laatste werkweek als promotora. Morgen komt Arlen aan en het is volop zomer!
Ik ga a.s. donderdag 24e naar Villa Alemana om daar kerst te vieren, kom 26e terug naar Santiago en dan die zaterdag middag werken, zondag ook en maandag 28e laatste werkdag als promotora.

Naast het feit dat Chili een nieuwe president krijgt in 2010, viert Chili in 2010 dat het 200 jaar bestaat als Republiek en onafhankelijk is van de Spanjaarden en doen ze weer mee aan het WK Voetbal, kortom een spannend jaar dus voor Chili en ik ben blij dat ik daar de eerste helft van bij kan zijn :-)

p.s. ik heb dan wel geen witte kerst, maar ik zie wel sneeuw op de bergen vanuit m´n huis!

• 21 December 2009 - 13:44

Karin Skuric:

Lieve Nathalie
    In het nieuws heb ik hier gehoord van deze zakenman Pinera, het zit er dus dik in dat hij het wordt.
    Heerlijk vakantie, he?
    Via jouw email heb ik al kerstwensen aan je verzonden, maar hier nogmaals gezellige kerstdagen en eeen fantastisch 2010.
    Groetjes aan Arlen en met je verjaardag hoor je opnieuw van ons.
    Dikke kussen Luksa, Karin Divo

• 21 December 2009 - 16:44

Cecilia:

Hai lieverd,

Wat vliegt de tijd snel voorbij!!! Al een half jaar daar en straks een heerlijk vakantie naar het Zuiden, mooie vooruitzicht!
    Als 't goed is, is Arlen al in Chili gearriveerd, ik ben heel benieuwd hoe met haar reis is gegaan.
    Ik wens jullie een fijne tijd samen.
    liefs en heel veel kusjes,
    La Mama

• 22 December 2009 - 09:32

Kim:

Een half jaar gaat best snel. Ik wens je heel veel gezelligheid met Arlen. Die gaat nu echt van het ene uiterste naar het andere uiterste.

Groetjes,

Kim

• 10 Januari 2010 - 22:26

Hannie :

Lieve Nathalie heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag morgen. wat heb jij een mooie tijd in Chili. Joop en ik wensen je een goede verjaardag en een mooie vacantie. veel liefs. Joop en Hannie

• 11 Januari 2010 - 10:07

Steef Car Flo:

Lieve Nathalie, Hieperdepiep hoera! Van harte gefeliciteerd! Geniet nog lekker daar!liefs van ons

• 11 Januari 2010 - 11:50

Cecilia:

QUE LOS CUMPLAS FELICES, QUE LOS CUMPLAS FELIZ!!!!
    FELICIDADES CON TUS 25 AÑOS!!!
    VAN HARTE GEFELICITEERD!

en heel veel verjaardagskusjes
    Mama

• 11 Januari 2010 - 12:33

Samantha:

Hey Natalie,

Heb van Oma Mendez gehoord dat je vandaag jarig bent. Ik wil je een hele fijne verjaardag gaan wensen.... Maar dat zal je zeker gaan lukken met zon, zee en strand he???

XXX Samantha Jasper. (praxis)

• 11 Januari 2010 - 13:32

Karin Skuric:

Lieve Natahlie
    Ook op deze site (evenals hotmail)
    HEEEEEEEEEL HARTELIJK GEFELICITEERD met jouw verjaardag.
    We nemen een borrel op jouw gezondheid en een lang en gelukkig leven.
    Liefs en dikke kussen van
    Luksa, Karin en Divo